Cum o fac eu

Salut,

     Pe la începutul blogului acesta, am zis într-un articol de început (ăsta) că o să scriu și despre felul în care îmi desfășor eu pasiunea. Așa că în articolul acesta voi scrie despre ce ustensile folosesc eu, dar și despre câteva principii pe care tind să le urmez în încercarea mea de a prinde cadre cât mai bune și de perfecționarea mea ca "mobile photographer". Știu, sună pompos, dar nu știu cum să zic altfel.

     Inițial a început ca un fel de joacă, pe unde mă duceam încercam să mai scot un cadru bun. Nu erau neapărat fotografii care să iasă în evidență, ci erau doar poze ceva mai bine făcute. Scena era fie pe drumul spre muncă, fie pe cine știe ce străzi sau locuri pe care le frecventam. Foloseam un OnePlus One, un telefon foarte bun, cu o camera foto decentă: 13mp, care în afara de shutter-ul destul de lent, se descurca chiar bine. Faptul că în modul pro puteam să duc timpul de expunere până la 30 de secunde mi s-a părut cel mai tare lucru și profitam de asta destul de des.


     Ulterior, pe vremea când lucram la Orange, mi-am achiziționat un Samsung Galaxy S7 Edge, care atunci când a apărut avea una dintre cele mai bune camere foto de pe un smartphone. Timpul de focalizare extrem de scurt, calitatea pozelor foarte înaltă, shutter-ul super rapid, cam tot ce ai nevoie. Încă folosesc acest device pentru că nu am considerat neapărat necesar sau rentabil un upgrade. Un plus îl reprezintă rezistența la apă, de care profit uneori, pentru că ar putea ieși ceva fain la un moment dat.


     Dar nu doar un senzor si partea hardware fac o cameră să fie bună, contează foarte mult softul care se folosește de acel senzor. Pe OnePlus a trebuit să mă chinui puțin să găsesc o aplicație care să mă mulțumească, în timp ce pe S7 softul stock este foarte bine optimizat, permițând acces la orice setare manuală (ISO, timp de expunere, balans de alb, distanța focală). Dacă simți că nu te mulțumește aplicația de cameră a telefonului, recomandarea mea este Camera FV-5, versiunea full. Oferă acces la toate setările camerei, iar niște setări bine făcute pe manual pot scoate o imagine mult mai bună decât ce reușește softul să facă pe auto.

     O recomandare aici ar fi să activezi 9x9 grid pentru a te putea ghida puțin și după regula treimilor. Regula treimilor spune că pentru ca o imagine să aibă mai mult efect, subiectul să fie (mai mult sau mai puțin) pe una din acele linii, iar punctul de interes să fie la o intersecție de-a lor. Spre exemplu, când subiectul este o persoană, fața acesteia va fi la intersecția a două linii. Sau la fotografia de peisaj, linia orizontului sa fie congruentă cu linia de împărțire în treime. Dar cum orice regulă este făcută să fie încălcată, nici aceasta nu face excepție. In imaginea de mai jos, linia orizontului este aproximativ congruentă cu linia ce delimitează treimea de jos.


     Pentru fotografia de noapte folosesc în general trepiedul Ancăi (cu un suport de telefon luat de la un selfie stick defect). Fac asta pentru că extind timpul de expunere cât simt că e nevoie și fac ISO-ul cât mai mic. Astfel o să iasă o imagine atât clară, cât și lipsită de noise, care în principiu este rezultatul unui ISO ridicat. Senzorul de pe DSLR-uri, fiind destul de mare în comparație cu un telefon, poate scoate o poză în care noise-ul să nu fie deranjant chiar și cu ISO de 500 sau 600, pe când pe telefon calitatea imaginii este afectată chiar și de un unul de 100. Deci recomandarea mea este să ții ISO-ul la o valoare cât mai mică, indiferent de condițiile de fotografiere.

     De asemenea, în funcție de ce vreau să fotografiez, folosesc uneori și lentile externe atașabile telefonului. Nu am o firmă producătoare anume pe care să o recomand. Momentan dețin un set de 3 lentile: fish eye, wide și macro. Își fac treaba în principiu, dar de multe ori se întâmplă ca imaginea să fie deformată pe margini, sau să apară efectul de "prismă de sticlă", formele din imagine fiind înconjurate de un curcubeu. La lentila fish eye mai apare și efectul vignette, dar ăsta nu e neapărat un lucru rău. Imaginile de mai jos sunt făcute cu lentila fish eye, respectiv macro.



     După capturarea unui cadru, urmează post-procesarea. De cele mai multe ori, imaginea crudă, raw, nu exprimă realitatea așa cum este ea de fapt. Se poate să mai piardă din culori într-o parte, în alta să fie prea saturate culorile iar o anumita zonă să fie sub sau supra expusă. Toate astea pot fi corectate relativ ușor cu un soft de editare foto. În Play Store / App Store sunt mai multe astfel de editoare disponibile. Totuși favoritul meu este SnapSeed. Are atât filtre pe care le poți adăuga peste imagine cu intensitatea dorită, cât și foarte multe opțiuni de corectare a imaginii, atât ca un întreg, cât și pe porțiuni.

     Recomand totuși, chiar dacă pare sclipitor și pare că o să atragă privirea, să nu exagerezi cu editatul. Să scoți anumite culori, forme sau zone în evidență și să o aduci cât mai aproape de realitate este suficient. Dar ăsta este doar punctul meu de vedere. Am văzut că există un fel de modă pe net cu imagini super editate, dar tot ce simt eu când mă uit la ele este că țipă după atenție. O imagine bună nu o să țipe după atenție, ci se va face remarcată subtil și va fi mai bine apreciată. Mai jos este un exemplu de o imagine așa cum a ieșit din telefon și apoi corectată.



     Cam atât am avut de zis în articolul acesta. Dacă voi observa că chiar e interesant pentru oameni, cel mai probabil voi mai reveni și cu alte părți în care voi scrie despre tehnicile de fotografie de care mă folosesc eu, câteva "reguli" ajutătoare, și ce o să mai consider că ar putea fi folositor pentru un începător (în principiu).

Un sfârșit de săptămână fain și spor la pozat,
Sebi!

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Cinci zile, patru nopți, trei paturi, două Airbnb-uri, o mie de kilometrii

Șase-șapte luni mai târziu

De început